שנתיים אחרי ש"שביל ישראל" התקצר והמקטע המקורי הראשון שלו בין דן לתל חי בוטל, צפוי המסלול להתארך שוב – והפעם ב-40 קילומטרים, כך שלראשונה הוא יתחיל בחרמון. כך נודע ל-ynet. צוות סימון השבילים של החברה להגנת הטבע כבר החל בימים האחרונים לסמן את התוואי החדש – תהליך שיימשך מספר חודשים.
נכון לעכשיו, טרם סימונו המלא, סוכם כי המסלול החדש יחל בחרמון, יירד לעמק החולה דרך נווה אטיב, מבצר נמרוד, נבי חזורי ונחל חרמון דרומית לקיבוץ שניר ושאר ישוב, יעקוף את שמורת הבניאס דרך גבעת האם – ויוביל אל יער כפר סאלד שבו (ורק בו) תתאפשר לינת שטח.
מחניון הלילה יחזור השביל לטיילת שלאורך נחל חרמון עד גשר יוסף שמעל נהר הירדן (בין שדה נחמיה לעמיר), ומשם ימשיך המסלול עד לקריית שמונה ב"טיילת הצועדים" ויחצה את העיר עד לפסל "האריה השואג" – שם יתחבר לתוואי השביל הקיים מתל חי והלאה. בתוך קריית שמונה, צפוי השביל לעבור באתרי טבע עירוני משמעותיים כמו נחל עין זהב, פארק הזהב ופארק קק"ל.
מאז סימונו של "שביל ישראל" בשנות התשעים ועד ספטמבר 2021, קצהו הצפוני היה במוזיאון בית אוסישקין שבקיבוץ דן, המנוהל על ידי החברה להגנת הטבע. אולם בעקבות קושי בטיחותי בתוואי שבין מעיין ברוך לתל חי, שבו מטיילים נדרשו לצעוד בשולי כביש צר ללא שוליים – הוחלט בוועדה לשבילי ישראל לבטל קטע של כ-13 קילומטרים בתחילת המסלול.
במקביל, החלה הוועדה לשבילי ישראל במהלך שנועד לסמן מחדש את חלקו הצפוני של "שביל ישראל" ולקבוע את קצהו בחרמון – מתוך רצון לתת מענה לבקשות שעלו מצד מטיילים רבים שפנו לוועדה, וגם מהמציאות שבה שביליסטים לא מעטים יוצאים לטיול בשביל או מסיימים אותו בחרמון – מתוך רצון להגיע קרוב יותר ל"קצה הצפוני" של הארץ, וגם בשל ייחודם ויופיים של הטבע והנופים של החרמון.
"מטייל בשם אורן פ., למשל, כתב לוועדה מכתב שבו קבע ש'הסוף הראוי של השביל בצפון הוא ללא ספק עלייה אל החרמון", מספרת ל-ynet שביט סער וקסלר, מנהלת היחידה לסימון שבילים בחברה להגנת הטבע. "גם בשטח, נראים בשנים האחרונות מטיילים רבים שמתחילים או מסיימים את שביל ישראל בחרמון. אך מכיוון שאין סימון שמכוון אותם בדרכם אל החרמון או ממנו, המטיילים בוחרים בעצמם את נתיב ההליכה באזור שיש בו שדות מוקשים וסכנות אחרות".
"לאור זאת", מוסיפה סער וקלסר, "נעשה בשנתיים האחרונות מאמץ לאתר תוואי שייצא מהחרמון ויתחבר אל התוואי הקיים – אשר יכלול גם אפשרות למעבר וגם אפשרויות לינה. גם קריית שמונה הביעה רצון שהשביל יעבור דרכה".
"התקיימו פגישות, דיונים וסיורים בשטח עם הגורמים הרלוונטיים באזור, בהם עיריית קריית שמונה, מועצות אזוריות כמו גליל עליון, מבואות חרמון וגולן, אתר החרמון, צה"ל, קק"ל ורשות הטבע והגנים", מסביר איציק בן דב, רכז סימון השבילים בחברה להגנת הטבע. "האתגר לאתר תוואי בטוח, מעניין ורציף בתא השטח המדובר היה לא פשוט. היה צורך להתחשב בחציות כבישים, שטחי חקלאות, שמורות טבע, שדות מוקשים ושטחי אש, יישובים ועוד אילוצים אחרים".
עם זאת, מציין בן דב כי "התנאים בשטח יכולים לשנות במעט את התוכניות, ורק בסיום הסימון, עם יציאת המפות הרשמיות, יוכלו המטיילים לצעוד בשביל במלואו – מהחרמון ועד אילת".
כיום, לפני ההארכה, אורכו של "שביל ישראל" הוא כ-1,052 קילומטרים – והוא עובר בגליל העליון, בגליל התחתון, בכרמל, לאורך החוף, בתל אביב, בפאתי ירושלים, במדבר יהודה, בנגב ובערבה, ומסתיים בחוף האלמוגים באילת. השביל מסומן בשלושה צבעים, במדורג - לבן, כחול וכתום.